Metodens uppbyggnad
Se en kort film som förklarar hur metoden är uppbyggd och få förståelse för de fem stegens syften.
Se en kort film som förklarar hur metoden är uppbyggd och få förståelse för de fem stegens syften.
Få en förståelse för bakgrunden till varför metoden tagits fram och hur den stödjer utvecklingsarbete i vår samtid.
Här kan du testa din förståelse för metoden och dess fem steg. Vart och ett av stegen har ett syfte att fylla i metoden – men vilket syfte hör till vilket steg?
Syftet är att skapa en gemensam, perspektivrik bild av nuläget och komplettera denna med ny kunskap.
Syftet är att generera idéer och utifrån feedback utveckla dessa tillräckligt för att kunna testa att genomföra dem i praktiken.
Syftet är att utvärdera om förändringarna fått önskad effekt och visa på att det gemensamma arbetet lett till något konkret.
Syftet är att välja ut angelägna frågeställningar och fördjupa förståelsen för konsekvenser och samband för att hitta rätt fokus.
Syftet är att identifiera och förankra en utmaning att fokusera på samt bestämma vilka som bör involveras.
Metoden är framtagen för att tackla utmaningar som återspeglas i många organisationer idag. Upptäck hur den förflyttar ditt och gruppens perspektiv.
Lärsituationer har under många år utgått från att en enskild individs kunnande står i fokus och ska förmedlas till en grupp passiva åhörare. Åhörarna förväntas sedan ta med sig budskapet för att börja göra saker på nya sätt. Den här strategin lämpar sig väl för enklare informationsöverföring, men sämre för mer komplext lärande.
Samskapat utvecklingsarbete lägger fokus på dialog där alla görs delaktiga i lärandet. Metodiken bygger på att lära av gemensam reflektion och erfarenhet. Detta är nödvändigt i en snabbrörlig värld med komplexa utmaningar där allas erfarenheter behövs och alla kan bidra.
Har du en bild av vilken typ av sakfrågor ni skulle kunna använda metoden till?
Vet du vilken sakfråga du skulle vilja att ni börjar med?