Lär känna metoden

Metodens uppbyggnad

Se en kort film som förklarar hur metoden är uppbyggd och få förståelse för de fem stegens syften.

Metodens bakgrund

Få en förståelse för bakgrunden till varför metoden tagits fram och hur den stödjer utvecklingsarbete i vår samtid.

Metodens uppbyggnad

Hur fungerar metoden?

Spela upp filmen
Bild från film om metoden

Övning: Vad har du förstått om metoden?

Här kan du testa din förståelse för metoden och dess fem steg. Vart och ett av stegen har ett syfte att fylla i metoden – men vilket syfte hör till vilket steg?

Matcha syftet med respektive steg nedan
Syftet är att skapa en gemensam, perspektivrik bild av nuläget och komplettera denna med ny kunskap.
Syftet är att generera idéer och utifrån feedback utveckla dessa tillräckligt för att kunna testa att genomföra dem i praktiken.
Syftet är att utvärdera om förändringarna fått önskad effekt och visa på att det gemensamma arbetet lett till något konkret.
Syftet är att välja ut angelägna frågeställningar och fördjupa förståelsen för konsekvenser och samband för att hitta rätt fokus.
Syftet är att identifiera och förankra en utmaning att fokusera på samt bestämma vilka som bör involveras.
1
Förbereda och
förankra
2
Nuläge och
förståelse
3
Analysera och
prioritera
4
Idégenerera
och utveckla
5
Förverkliga
och lära

Metodens bakgrund

Varför har metoden tagits fram?

Metoden är framtagen för att tackla utmaningar som återspeglas i många organisationer idag. Upptäck hur den förflyttar ditt och gruppens perspektiv.

Flytta reglaget till höger eller vänster för att se olika perspektiv
En lär alla

Lärsituationer har under många år utgått från att en enskild individs kunnande står i fokus och ska förmedlas till en grupp passiva åhörare. Åhörarna förväntas sedan ta med sig budskapet för att börja göra saker på nya sätt. Den här strategin lämpar sig väl för enklare informationsöverföring, men sämre för mer komplext lärande.

Alla lär alla

Samskapat utvecklingsarbete lägger fokus på dialog där alla görs delaktiga i lärandet. Metodiken bygger på att lära av gemensam reflektion och erfarenhet. Detta är nödvändigt i en snabbrörlig värld med komplexa utmaningar där allas erfarenheter behövs och alla kan bidra.

En lång process

När utvecklingsarbete sker över lång tid i form av teoretiska utredningar riskerar det slutgiltiga resultatet att fungera mindre väl i praktiken. Dessutom kan den långa ledtiden från uppstart till förverkligande göra att förutsättningarna i arbetet hinner förändras.

Flera snabba iterationer

Syftet med samskapat utvecklingsarbete är att snabba på processen och korta ner ledtiderna samtidigt som medarbetarna engageras i arbetet. När tiden från nulägesbeskrivning till idéer om lösningar kortas, känns arbetet aktuellt och motivationen ökar. Flera korta lärcykler ger också möjlighet att lära av vad som fungerar i praktiken.

Förutsägbar

Det är svårt att förutse hur globalisering, digitalisering, förändrad demografi och frågor om hållbarhet påverkar vår omvärld. Sambanden blir komplexa när många, ibland motstridiga perspektiv verkar samtidigt. Traditionella utvecklingsmetoder har hanterat detta genom att försöka förenkla skeenden till förutsägbara enheter att analysera och planlägga på förhand.

Föränderlig

Att världen förändras och påverkar organisationer är inget nytt. Samskapat utvecklingsarbete är dock en metod som tar fasta på behovet av att som organisation vara följsam och människovänlig. Metoden möjliggör anpassningar till den komplexitet och föränderlighet som råder. Samtidigt tar den tillvara på medarbetarnas perspektiv och låter dem komma till sin rätt i en trygg kontext.

Expertkunskap

Det traditionella sättet att analysera och utveckla verksamheter har varit att förlita sig på experter, ofta externa sådana. Detta gör att arbetet drivs av personer som kan vara långt ifrån arbetet och riskerar därmed att insikter kring verksamheten förbises.

Verksamhetserfarenhet

Samskapat utvecklingsarbete tar utgångspunkt i att lösningarna måste komma inifrån verksamheten. Deltagarna får möjlighet att både påverka och medverka i utvecklingsarbetet, vilket ökar engagemang, meningsfullhet, den samlade verksamhetsförståelsen och därmed kvaliteten på lösningen.

Reflektionsfrågor

Välj ditt svar genom knapparna
Fråga {%id%} av {%amount%}

Har du en bild av vilken typ av sakfrågor ni skulle kunna använda metoden till?

Ja
Nej
Återkoppling

Det låter som att du är redo att sätta igång med er planering. Den här tjänsten erbjuder två alternativ. Antingen kan ni skräddarsy ett upplägg utifrån er sakfråga, eller så kan ni ta inspiration av de frågeställningar som finns samlade i tjänstens färdiga upplägg.

Ibland kan man behöva hjälp med att identifiera vilka frågor man vill arbeta med. Den här tjänsten erbjuder inspiration till frågeställningar att arbeta med, dessa hittar du i tjänstens färdiga upplägg på sidan Planera.

Fråga {%id%} av {%amount%}

Vet du vilken sakfråga du skulle vilja att ni börjar med?

Ja
Nej
Återkoppling

När ni valt ut en sakfråga har ni kommit igång med er utvecklingsinsats. Använd metoden för att arbeta med er sakfråga. När ni arbetat igenom de fem stegen kan ni med fördel göra om samma process utifrån samma eller nya frågeställningar. På så sätt skapar ni en systematik för ert samskapande utvecklingsarbete.

Det kan finnas många anledningar till varför det är svårt att veta vilken fråga man ska börja arbeta med. En ganska vanlig anledning är upplevelsen av att det finns så många olika sakfrågor som känns viktiga. Om det är så för er kan verktygen i steg 3 i denna tjänst hjälpa er prioritera ert arbete.

Om ni inte vet var ni ska börja, kan Samskapat utvecklingsarbete användas för att identifiera era mest prioriterade frågor för ett mer hållbart arbetsliv i organisationen.

Har ni flera aktuella sakfrågor kan Samskapat utvecklingsarbete med fördel användas upprepade gånger för olika frågor. Ju mer ni arbetar med metoden, desto större värde ger den er.