Steg 1 av 10 10% 1. När kan arbetsgivaren sägas ha fullgjort sin informationsplikt kring risker vid ett visst arbete?* När hen har lämnat noggrann information och sedan förvissat sig om att budskapet ”gått hem”. När alla aktuella föreskrifter (afs:ar) finns på arbetsplatsen. När det finns informationsblad. När chefen ber en mer erfaren kollega instruera de som är nya när det finns tid. 2. Arbetsgivaren ska om behov finns, fördela ut arbetsmiljöuppgifterna i organisationen. Syftet med uppgiftsfördelningen är att:* Tydliggöra straffansvaret. Fördela ansvar mellan arbetsgivaren och skyddsorganisationen. Avlasta chefer så att de får mindre ansvar och kan ägna sig åt kärnverksamhet. Tillsammans med befogenheter, resurser och kompetens få ut arbetsmiljöarbetet i organisationen. 3. Vilket av följande påståenden stämmer när det gäller fördelning av uppgifter i arbetsmiljöarbetet?* Arbetsgivarens företrädare kan fördela uppgifter i arbetsmiljöarbetet men inte det ansvar som arbetsgivaren har. Den som har fördelat uppgifter i arbetsmiljöarbetet behöver aldrig ta ansvar för arbetsmiljöarbetet. Om det finns skyddsombud kan man anse att alla uppgifter i arbetsmiljöarbetet redan är fördelade. När kan man tala om ohälsosam arbetsbelastning?* När instruktionerna kring arbetsuppgifterna är otydliga. När kraven i arbetet mer än tillfälligt överskrider resurserna. När kraven i arbetet överskrider resurserna. När arbetstagaren inte kan påverka sin arbetssituation. 5. Hur ofta ska arbetsmiljön i verksamheten undersökas?* Arbetsmiljön måste undersökas regelbundet. Arbetsgivaren bestämmer hur ofta. En gång per år. När en risk har upptäckts. Varje dag. 6. En medarbetare snubblar på en sladd på golvet i ett konferensrum. Hen svär och känner sig klantig. Vad bör medarbetaren göra?* Anmäla händelsen till arbetsgivaren. Ta bort sladden, anmäl händelsen och åtgärden till arbetsgivaren. Kontakta Arbetsmiljöverket för att få hjälp av en inspektör att se över arbetsplatsen. Se sig för nästa gång så att inte samma sak händer igen. 7. Vad bör en chef göra om en medarbetare upplever arbetssituationen så stressig att det är svårt att koncentrera sig?* Rekommendera medarbetaren att ta några semesterdagar för att vila upp sig. Hjälpa medarbetaren att prioritera sina arbetsuppgifter. Förklara att systematiskt arbetsmiljöarbete endast gäller den fysiska arbetsmiljön. Informera medarbetaren om att chefen också har en stressig situation och inte har möjlighet att göra något åt detta. 8. Vem beslutar om arbetsmiljöpolicyns utformning i en organisation?* Arbetsmiljöverket efter granskning. Skyddsombudet tillsammans med medarbetarna. Personal- eller HR-ansvarig. Högsta ledningen i organisationen, efter samverkan. 9. Varför ska det finnas rutiner för arbetsmiljöarbetet?* För att kunna genomföra och följa upp de olika aktiviteterna inom arbetsmiljöarbetet. För att kunna visa upp dem om Arbetsmiljöverket kommer på inspektion. För att det är bra att kunna visa kunder att verksamheten har en bra arbetsmiljö. För att arbetsgivaren inte ska få påföljder vid en eventuell olycka. 10. Skyddsombud har en särskild roll i arbetsmiljöarbetet. Vilket av följande påståenden är rätt?* Skyddsombudet ska arbetsleda sina kollegor i arbetsmiljöfrågor. Om det finns en skyddskommitté ska skyddsombudet alltid vara sammankallande. Skyddsombudet ansvarar för att den lokala arbetsmiljön är tillfredsställande. Skyddsombudet har rätt att ta del av sekretessbelagd information om det behövs för arbetsmiljöarbetet.